Toulky po Litoměřicích

Když se řeknou Litoměřice, každému se hned vybaví: ZAHRADA ČECH. V mojí představě je to zahrada udržovaná, pěkná… Avšak cesta do Litoměřic vůbec nebyla procházka růžovým sadem. Po celé republice byly přeháňky, sem tam i kroupy a občas řádila vichřice. Ta strhla strom na zrovna projíždějící vlak, který jel od Prahy na Plzeň a lokomotiva začala hořet. Než odstranili závadu, vlaky nejezdily až do večera. Měli jsme smůlu v tom, že jsme se zrovna přibližovali k Praze, když se to stalo. Takže jsme zůstali viset v Řevnicích 3 hodiny, než pro nás přijel jeden jediný autobus. Ostatní spoje nám ujeli a vypadalo to, že v Praze přespíme. Ale díky všelijakým zpožděním jsme nakonec do Litoměřic dorazili v pozdních večerních hodinách. Cestou k ubytování chytlo auto a komplet vyhořelo… No to nám to tedy bezva začíná, pomyslela jsem si.

obrázek - vyhořelo mu to

Ubytovala jsem se a druhý den ráno jsme vyrazili na Mezinárodní výstavu psů, která byla na výstavišti. Sluníčko už krásně hřálo a slibovalo hezký den.

obrázek - zde jsme spali obrázek - Zahrada Čech
obrázek - výstaviště obrázek - výstaviště

V kruhu s námi byl ještě Attack Black Mount Mckinkey a za třídu fen běhala Black Storm z Lodice, která porazila Benjamína v závěrečné soutěži prý o ocas… Paní rozhodčí říkala, že by měl mít Benjamín ocas dolů a ne nahoru, ale říkejte to psovi, před kterým běhá fenka… :-) )
Ale i tak jsem byla velmi spokojená, Benjamín získal ve své třídě výborný 1 a titul čekatele na Junior šampiona – CAJC.

obrázek - Benjamín

fotografie z výstavy

Odpoledne na nás čekala prohlídka Litoměřic – a že bylo na co se dívat! Město má krásnou polohu při soutoku Labe a Ohře na jižním úpatí Českého středohoří.
Jako němí svědkové tu stojí gotické, renesanční i barokní stavby, přísně chráněné v městské památkové rezervaci.
Mírové náměstí prý patří k největším v Čechách a lze si ho prohlédnou i zespodu. Podzemí města je totiž propojeno spoustou chodeb pod celým středem města.
Minuli jsme děkanský kostel Všech svatých, který byl pro veřejnost nepřístupný. Hned vedle kostela stojí nejstarší renesanční budova sloužící městu jako muzeum.
Každé náměstí má kašnu nebo morový sloup. Litoměřické náměstí mělo obojí, kašny dokonce dvě – horní a dolní.

obrázek - kostel a muzeum obrázek - morový sloup
obrázek - náměstí

Dům U Kalicha v 17. století sloužil jako městská zásobárna, v jejímž suterénu byly vinné sklepy a solní úřad. Přestavbou v 19. století dům změnil charakter Proviantní budovy a dnes se zde nachází Info centrum.
Velmi mě zaujal Dům U Černého Orla nejen svými sgrafity biblických výjevů s alegoriemi lidského věku, ale i s čestným nápisem SALVA GUARDA – ČESTNÁ STRÁŽ, tzn. že dům používal ochranu panovníka před jeho drancováním a loupením. Někdy by i člověk potřeboval SALVA GUARDA nad svým životem…

obrázek - Dům u Černého orla a U Kalicha obrázek - Čestná stráž obrázek - sgrafita

S hlavou plnou dojmů jsem z náměstí prošla průchodem na hradební parkány. Je zde nádherný klid a naskýtají se tu krásné pohledy na Dómský pahorek, jemuž vévodí katedrála sv. Štěpána.
Minuli jsme Divadlo K. H. Máchy, jeho sochu. Básník zde prý pobyl pár dní a zemřel. Máchovo schody mě naprosto fascinovaly a vydala jsem se po nich spolu s Benjamínem na Dómský vrh.

obrázek - katedrála sv. Štěpána

Život je k tomu, aby člověk stoupal, ne klesal.

obrázek - Máchovy schody

Minuli jsme kostel sv. Václava, který je využíván pravoslavnou církví a žel, veřejnosti nepřístupný a branou vstoupili do prostor Dómského vrchu.

obrázek - kostel sv. Václava obrázek - brána

Hned na samém okraji stál kříž a kousek od něho se krčila na hradbě kočka. Přítomnost psa ji naprosto nevyvedla z míry. Benjamín na ni dorážel, ale kočka se ani nepohnula… jiná by už asi utekla, ale tato zřejmě věděla, že u kříže lze najít bezpečí.

obrázek - kříž obrázek - kočka obrázek - kočka

Katedrála byla opět nepřístupná, ale přesto jsme zde zůstali až do večera, byl zde klid a příjemná atmosféra.

obrázek - Dómský vrch

další fotografie z Litoměřic

Příspěvek byl publikován v rubrice Toulky, Zážitky. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.